ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) – Kritika

ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) – Kritika Baranyi Benő a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészítette első nagyjátékfilmjét, amely az Idétlen időkig tinifilmesített, magyar néplélekkel és annak komikumával átitatott feldolgozása. Az ötletimport mindig szép dolog, azonban felvetődik a kérdés: mennyire szorítja háttérbe az inspiráció a kreativitást, illetve mennyire képes egy egyedi koncepció leszakadni az arra írt […]
The post ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) – Kritika

Baranyi Benő a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészítette első nagyjátékfilmjét, amely az Idétlen időkig tinifilmesített, magyar néplélekkel és annak komikumával átitatott feldolgozása. Az ötletimport mindig szép dolog, azonban felvetődik a kérdés: mennyire szorítja háttérbe az inspiráció a kreativitást, illetve mennyire képes egy egyedi koncepció leszakadni az arra írt környezetről és tündökölni – esetünkben – egy közép-kelet-európai miliőben.

ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) - Kritika

Misi (Előd Bálint) beveszi a kísérleti, szorongás elleni ZANOX-tablettáját, majd egy Tesco-s szatyornyi bundáskenyérrel indul az érettségi szóbelijére, amin sikerül többé-kevésbé átvergődniük Jankával (Erdős Lili). A láthatóan szerelmes lány elhívja Misit az esti búcsúbulira, aki nem szeretne menni, majd idő közben Janka miatt meggondolja magát, így útnak indul kihasználni az utolsó lehetőséget. Egy gyilkos ámokfutását és egy sorozat balszerencsét követően kórházba kerül, ahol Józsi bácsi megkínálja házi pálinkájából a kedélyek nyugtatására, majd Misi egy korty utáni rosszul- és furcsánlétet követően újra az érettségi előtti reggelen találja magát, a bevett ZANOX tabletta után közvetlenül.

Ezúttal a történet nem tűnik egyszerűnek és talán ez fogja a film sikerét is okozni: a ZANOX egy pszichothrillerbe átcsúszó, egyszerűbb időutazós vígjáték, a sajátos csavarjaival képes a néző figyelmét foglyul ejteni, majd a feszültséget egy könnyed viccel feloldani.

Mint ahogyan említettem, az alapkoncepció egy kellemes inspirációra épül, viszont ez csak a történet vázát határozza meg, innen még bőven lehet mit rontani, korrigálni. Ezúttal pedig az Idétlen időkig próbabábujára a magyar valóság impozánsan kreatív, helyzetkomikumon alapuló viccekkel tűzdelt, színpompás ruhája lett felöltve – a film szövetéből csak úgy árad az önreflexió. Jó pár vígjátékot láttunk már elhasalni természetesen helyzetkomikumtól függetlenül is, viszont Baranyi Benő filmjében szinte minden apróbb vicc szociológiai kutatások mélységét feltételezi az egyszerűség ellenére is: a szereplők baklövéseit és cselekedeteit látva a magunk esendőségén, bugyutaságán röhögünk, mert hasonló helyzetek százával történnek meg itt nálunk, Európa egyik kis országában, Magyarországon.

ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) - Kritika

Ha szociológiai kutatás nincs is mögötte, az őszinteség az, ami hiányzik a magyar filmművészetből rengeteg esetben: a ZANOX pedig akkor sem féli meglépni a nevetségessé válást, ha amögött személyes és kollektív drámák és kudarcok sorakoznak és bemutatja, hogy az első lépés a szórakozás felé ezen kudarcok le nem tagadása.

Ellentmondásosnak tűnhet, de ezt a mélységet egy tinifilmes környezetbe ágyazva kapjuk meg, ami leginkább nosztalgiafaktorként funkcionál: kétségtelen, hogy a 30 év alattiak a fő célközönség, sőt a frissen érettségizettek tudnak talán a legjobban szórakozni, ahogyan Misi újra és újra Mátyás királlyal szenved.

A két fiatal szerelmi szála is rengeteg bonyodalmat, örömöt, csalódást okoz, lépésről lépésre nézhetjük, hogyan alakul kapcsolatuk, amelyet színészi játékuk segít átélhetővé tenni – pár hibával. A színészi játékot illetően vannak karakterek, akik hibáikkal kizökkentenek, viszont vannak üdítő kivételek is, így összességében élvezhető a történet. A jó pár bulijelenet, habár nem is a legerősebb, a fülbemászó, olykor 80-as éveket imitáló zenéivel kellemes élményt tud okozni, igaz, néha zavaróan hangosra keverték.

ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) - Kritika

Baranyi Benő első filmje egészen impozánsra sikeredett és nagy reményekkel indul majd premiernek, habár a Katinkával kapcsolatban is voltak elvárásaink, amelyek nem teljesültek. A koncepció megfelelő importjához kellett a rendezői teljesítmény, nem lett volna elég más teljesítményéből gazdálkodni, így egy kellemesen önreflektív alkotás tudott születni, amit azoknak ajánlok elsősorban, akik elvesztették hitüket, hogy készülhet kreatív és szórakoztató magyar film – a ZANOX üdítő példa erre.

//Kritika: Csuka Gergő//

Az északi (2022) – spoilermentes kritika

The post ZANOX – Kockázatok és mellékhatások (2022) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

További tartalmak

Tudta? A maszk eredetileg horrornak készült, de jött Jim Carrey és minden megváltozott Mindenki kedves kilencvenes évekbeli szuperhős fantasy vígjátéka nem csak a nézők, de a színészek számára is komoly fordulópontot jelentett. A maszk 351 millió dolláros összbevételének köszönhetően (miközben a büdzsé csak 23 millió volt) Jim Carrey a kritikai bukást jelentő Ace Ventura után […]
The post Tudta? A maszk eredetileg horrornak készült, de jött Jim Carrey és minden megváltozott appeared first on Filmezzünk!.

A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya (2022) – Kritika Nicolas Cage Nicolas Cage szerepében invitál minket egy őrült meta-akcióvígjátékra LSD trippel, Mozart Requiemjével és egy családi problémákkal terhelt, visszavonulni készülő színész magánéletével, ráadásul a komáromi erőd is szerepet kap. Vajon képes a káoszban kirajzolódni valami maradandó, egész? Mi is a célja ennek a filmnek? Nicolas Cage […]
The post A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya (2022) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice, 2021) – Kritika A Netflix legnagyobb költségvetésű filmje röviden: értelmetlenség aranyporral hintve. A Különösen veszélyes bűnözők felépítése egyszerű: a nagysikerű Lupin sorozatot lebutítod és importálod a tolvaj-szálat, majd hozzáadod a hollywoodi akció-vígjáték esszenciájához, a különösebb technikai megoldást nem igénylő cselekményt a legdrágább technikai eszközökkel kivitelezed és kifizeted a három ismert […]
The post Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice, 2021) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

Kisemberek nagybetűs drámája | Stillwater (2021) – Kritika A Stillwater a könnyed thriller és a beszédközpontú dráma elegye. Végig ragyogó előadásokkal rendelkezik a főszereplő Matt Damontól kezdve az összes mellékszereplőkön át. Bár nem képes odaragasztani a párnánkhoz izomból, hisz a több mint kétórás játékidő elbírt volna egy-pár vágást, mégis azt mondom Matt-et rég láthattuk ennyire […]
The post Kisemberek nagybetűs drámája | Stillwater (2021) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

Nyerd meg az életed (Squid Game, 2021) – 1. évad – Kritika Ha fogod Az éhezők viadalának elitjét, a Fűrész élet-halál játékának koncepcióját és összekevered a koreai filmművészet kapitalizmus-kritikájával, akkor megkapod ezt a végtelenül népszerű, első, globálisan a köztudatba ivódó távol-keleti sorozatot. De mi a titka a nemzetközi elismerésnek? Tényleg ilyen színvonalas és komplex a […]
The post Nyerd meg az életed (Squid Game, 2021) – 1. évad – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

Titán (Titane, 2021) – Kritika Julia Ducournau Nyers című első nagyjátékfilmjével futott be 2016-ban, amely a fiatalok identitásbeli és testi változás okozta visszafoghatatlanságát szemlélteti a fogyasztói társadalom kontextusában egy vegetariánusból kannibállá váló lány történetével. Filmje nem egyszerűen értelmezhető, ugyanis naturalista köntöse alatt hatalmas mélységű szimbolika rejtőzik és nincs ez másképpen a cannes-i Aranypálma-díjas Titánnal sem. […]
The post Titán (Titane, 2021) – Kritika appeared first on Filmezzünk!.

Venom 2: Vérontó – spoilermentes kritika A Venom második részének megnézése előtt azt a kérdést tettem fel magamnak: kifizetődő-e instabil, gyenge alapra házat építeni? Míg a DC-nél Joker történetéből készítenek egy kőkemény filmdrámát, addig a Marvel egyik legemberibb, vívódó – adott esetben depresszív – karakterének történetéből egy akcióvígjáték készül. Az első rész jó példaként szolgált […]
The post Venom 2: Vérontó – spoilermentes kritika appeared first on Filmezzünk!.

Tudta? A maszk eredetileg horrornak készült, de jött Jim Carrey és minden megváltozott Mindenki kedves kilencvenes évekbeli szuperhős fantasy vígjátéka nem csak a nézők, de a színészek számára is komoly fordulópontot jelentett. A maszk 351 millió dolláros összbevételének köszönhetően (miközben a büdzsé csak 23 millió volt) Jim Carrey a kritikai bukást jelentő Ace Ventura után […]
The post Tudta? A maszk eredetileg horrornak készült, de jött Jim Carrey és minden megváltozott appeared first on Filmezzünk!.